«

»

Print this نوشته

دررفتگی شانه و درمان مناسب آن

دررفتگی شانه و درمان مناسب آن

مفصل شانه متحرکترین مفصل بدن است. این مفصل در جهات مختلف می چرخد و همین امر احتمال در رفتگی این مفصل را افزایش میدهد. مفصل شانه از در کنار هم قرار گرفتن دو استخوان تشکیل میشود . قسمت بالایی استخوان بازو که به سر استخوان بازو معروف است با قسمتی از استخوان کتف که کاسه شانه است و آنرا حفره گلنوئید میگویند در کنار یکدیگر قرار میگیرند و مفصل شانه را بوجود می آورند.

پایداری مفصل شانه معمولا توسط بافت هایی که در اطراف مفصل وجود دارد تامین میشود . رباطها و عضلات اطراف مفصل شانه، سر استخوان بازو را در سر جایش و در داخل حفره گلنوئید پایدار نگه میدارند . در حین دررفتگی مفصلی، این بافت ها پاره میشوند. در دررفتگی شانه سر استخوان بازو از این حفره خارج میشود.

دررفتگی مفصل شانه چگونه ایجاد میشود؟

دررفتگی شانه به دو نوع دررفتگی قدامی و خلفی و چند جهتی  تقسیم بندی میشود . دررفتگی قدامی وقتی است که سر استخوان بازو از حفره گلنوئید خارج شده و به سمت جلو حرکت میکند و در دررفتگی خلفی شانه، سر استخوان بازو به خلف یا عقب حفره گلنوئید جابجا میشود. دررفتگی قدامی شانه بسیار شایعتر از دررفتگی خلفی است.

شایعترین علت دررفتگی مفصل شانه، زمین خوردن با کف دست یا بر روی شانه است و در ورزشکاران، کشتی گیران و افراد مسن بسیار شایع است.این دررفتگی در درگیری فیزیکی و تصادفات و برق گرفتگی و تشنج هم می تواند ایجاد شود .

 دررفتگی مفصل شانه شایعترین دررفتگی مفصلی در انسان است با این حال در بچه ها بندرت اتفاق میفتد .

علائم دررفتگی شانه:

  • ظاهر شانه غیر طبیعی است و در ظاهر حالت گردی شانه صاف می شود

  • درد شدید

  • عدم توانایی برای حرکت دادن مفاصل شانه

دررفتن شانه می تواند همچنین باعث بی حس شدن، ضعف یا احساس سوزش در نواحی نزدیک آسیب دیدگی مثل ناحیه گردن یا پایین بازوی فرد شود. عضلات شانه ممکن است در این حالت دچار اسپاسم و گرفتگی شوند و این مشکل معمولاً با افزایش درد همراه است.

روش های درمان دررفتگی شانه

۱- جا انداختن در رفتگی حاد شانه:  پزشک با مانورهای خاص، استخوانهای شانه را به محل صحیح باز گردانده و در رفتگی را جا میاندازد. در این حالت با توجه به مقدار درد و ورم، ممکن است نیاز به مسکن یا ماده بی حسی وجود داشته باشد.یکی از راحت ترین این مانورها را می توانید در قسمت گالری فیلم سایت ببینید

بعد از جااندازی اگر اولین بار است که شانه دررفتگی پیدا کرده حتما شانه باید در زاویه خاصی بی حرکت شود تا شاید بافتهای پاره شده ترمیم شوند و دررفتگی مکرر ایجاد نشود .بعد از حدود ۴ هفته بی حرکتی باید نرمشهای تقویت عضلات اطراف شانه انجام شود تا به ثبات شانه کمک کنند .

۲ عمل جراحی :در دررفتگی حاد در موارد نادری که دررفتگی جا نرونده باشد و یا اسیب عروقی و … باشد جراحی نیاز است ولی عمده موارد جراحی شانه در مواردی است که بیثباتی شانه بعد از بی حرکتی و تقویت عضلات ادامه پیدا کند که نشانه های این باقی ماندن بی ثباتی  دررفتگی مجدد برای بار دوم و یا باقی ماندن درد در حین حرکات شانه به دنبال دررفتگی اول حتی بدون دررفتگی دوم است .

انواع روشهای جراحی:

روشهای مختلفی از قدیم الایام تا کنون برای جراحی دررفتگی مکرر شانه وجود داشته است که با گذشت زمان روشهای کم عارضه تری بکاررفته است .جدید ترین روش جراحی روش ارتروسکوپیک است که عموم مردم آنرا روش عمل لیزری می گویند .برای مطالعه مزیت های روش ارتروسکوپی به قسمت مربوطه مراجعه فرمایید.اگر دررفتگی مکرر دیردرمان شود و با دررفتگی های زیاد نقص استخوانی زیاد در لبه گلنویید و یا سر بازو ایجاد شود ممکن است عمل باز و گذاشتن استخوان در لبه گلنویید لازم شود

Permanent link to this article: http://shoulderclinic.ir/?p=783

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.